MATEMATIKA - čtvrtek 18. 6. 2020
- Rovnostranný trojúhelník
- narýsuj rovnostranný trojúhelník MNO, strana o = 5cm
- sestroj těžnice a najdi těžiště tohoto trojúhelníku
- dále sestroj kružnici opsanou a vepsanou a zapiš podle appletu
- Kresba od ruky
- na následujícím odkazu najdeš postup při kresbě, tak to vyzkoušej
- www.youtube.com/watch?v=PgK9LLTr9T4
- jak jsem slíbila je to už dobrovolný úkol, ale mohli bychom vyhodnotit nejpovedenější obrázky (doufám, že mi alespoň nějaké přijdou)
- Slovní úloha
- pokud chceš, zkus vyřešit ještě následující slovní úlohu
Úkoly na odevzdání (neděle 21.6. 2020) a tímto v letošním školním roce končíme :)
- rovnostranný trojúhelník (povinné)
- kresba od ruky (nepovinné, ale zajímavé - snad si se na to alespoň podíval(a))
- slovní úloha (nepovinná)
MATEMATIKA - úterý 16. 6. 2020
- Souřadný systém
- vytiskni si přílohu nebo narýsuj na papír A4 a najdi následující body
- v následují soustavě souřadnic jsou čtyři tvary (shape = tvar), každý v jedné z částí souřadného systému, obrys tvarů obtáhni fixou nebo propiskou a vnitřek vybarvi pastelkou (každý tvar bude jinou barvou) ke stažení zde
- spsos.webnode.cz/matematika/matematika-zs/prilohy/#souradnice2-jpg
- pokud nevíš o co se jedná a potřebuješ pomoc, podívej se na následující video
- www.youtube.com/watch?v=6bvLmbPlJYM
- Sčítací pyramida
- na následujícím odkazu je sčítací pyramida (v políčku nad je vždy součet čísel) - po vyplnění stiskni CHECK
- www.mathplayground.com/number_conundrum_decimals.html (můžeš udělat online a vyfotit výsledek nebo překreslit do sešitu a doplnit)
Úkoly na odevzdání (středa 17.6. 2020) - uzavírání klasifikace za 2. pololetí
- souřadný systém
- sčítací pyramida
MATEMATIKA - čtvrtek 11. 6. 2020
- Praktická úloha
- na volný list narýsuj trojúhelník ABC a jeho střední příčky (a=8,5 cm, b=6,5 cm, c=9,5 cm)
- trojúhelník rozstříhej podle příček na 4 trojúhelníky, kousky polož vedle sebe do řady, aby bylo vidět, že jsou stejné, vyfoť a pošli
- Trojúhelník - test
- na následujícím odkazu je test, všechny úlohy testu zapiš a vypočítej do sešitu
- www.skolasnadhledem.cz/game/5238
- Záporná čísla - opakování
Úkoly na odevzdání (neděle 14.6. 2020)
- rozstříhaný trojúhelník
- test
- záporná čísla
MATEMATIKA - úterý 9. 6. 2020
- Opakování výšek
- narýsuj trojúhelník ABC a EFG, dále sestroj jejich výšky
- ostroúhlý (postup) a=8 cm, b=7 cm, c= 9 cm
- tupoúhlý (postup) e=5 cm, f=6 cm, g= 9 cm
- Střední příčka
- podívej se na následující video a potom sestroj střední příčky trojúhelníku podle návodu
- www.youtube.com/watch?v=Dwt9QFyCE88
- zapiš do sešitu shrnutí, které je na konci videa
- Jídelní lístek
- na následujícím odkazu vyřeš úlohu, dej zkontrolovat a vyfoť
- rysava.websnadno.cz/matematika_5.roc/zajimava_ma2.htm
Úkoly na odevzdání (čtvrtek 11. 6. 2020)
- narýsované výšky ve dvou trojúhelnících
- střední příčky v trojúhelníku a zápis z videa
- jídelní lístek - vyhodnocení
MATEMATIKA - čtvrtek 4. 6. 2020
- Opakování
- učebnice 174/3,4 - do sešitu udělej i náčrtek
- Výšky v tupoúhlém trojúhelníku
- podívej se na následující video a potom narýsuj do sešitu tupoúhlý trojúhelník a=4 cm, b=6 cm, c=9 cm a jeho výšky
- www.youtube.com/watch?v=S8h7TX8Bwqw
- Zajímavá matematika - Poznáváme svět
- na následujícím odkazu vyřeš úlohu, dej zkontrolovat a vyfoť
- rysava.websnadno.cz/matematika_5.roc/zajimava_ma1.htm
Úkoly na odevzdání (neděle 7.6. 2020)
- cvičení z učebnice 174/4
- narýsovaný tupoúhlý trojúhelník a jeho výšky
- poznáváme svět
MATEMATIKA - úterý 2. 6. 2020
Přeji všem vše nejlepší k včerejšímu DNI DĚTÍ a doufám, že si dnešní matematiku alespoň trochu užijete!!
- Procvičování
- na následujícím odkazu si procvičíte víceciferné dělení (Dělení víceciferné - spustit) při hře TETRIS
- www.umimematiku.cz/tetris
- dosažený level a počet bodů vyfoť (vyhodnotíme nejlepšího)
- Slož obrázek
- na následujícím odkazu jsou puzzle, které již znáš, dnes si složíme obrázek z více dílků
- www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=3648328eea08&pieces=63
- zjisti, jak je věž vysoká, kolik váží, kdy byla otevřena (přesné datum) a kolik jí letos bylo let
- Slovní úloha typu Zebra - dobrovolný úkol
- popis, jak na slovní úlohu najdeš (2. úloha):
- https://black-hole.cz/cental/wp-content/uploads/2010/03/JAK-NA-ZEBRY.pdf
Úkoly na odevzdání (středa 3.6. 2020)
- vyfoť, level a dosažený počet bodů
- vyfoť složený obrázek i s časem (do soutěže)
- vyřešená slovní úloha
- zkontroluj, zda máš všechny úkoly v aplikaci Umíme matiku (budu hodnotit květen)
MATEMATIKA - čtvrtek 28. 5. 2020
- Pravoúhlý trojúhelník
- učebnice 171/6 narýsuj do sešitu a zapiš odpověď
- Výšky v ostroúhlém trojúhelníku
- podívej se na následující video: https://www.youtube.com/watch?v=ReBH5B98w-A
- podle návodu ve videu narýsuj výšky v trojúhelníku
- učebnice str. 172 zápis odstavce dole na stránce
- Aritmetický průměr - opakování
- na následujícím odkazu spočítej aritmetické průměry
- https://rysava.websnadno.cz/matematika_5.roc/aritmeticky_prumer1.htm
- cvičení vypracuj, nech ho zkontrolovat a výsledek vyfoť a pošli
- Úloha k zamyšlení a trochu počítání
Úkoly na odevzdání (neděle 31.5. 2020)
- pravoúhlý trojúhelník
- výšky v ostroúhlém trojúhelníku (narýsované výšky v trojúhelníku a odstavec)
- aritmetický průměr (internet)
- úloha k zamyšlení
MATEMATIKA - úterý 26. 5. 2020
V Umíme to je poslední úkol! V červnu již nebudu v této aplikaci zadávat úkoly. (6.A, 6.B)
- Praktická úloha - těžiště
- učebnice 171/3 - narýsuj na tvrdý papír (čtvrtka nebo krabice od rýže, cornflake,...) trojúhelník, který má strany a=11 cm, b=9 cm, c=12 cm
- sestroj těžnice a označ těžiště, trojúhelník vystřihni
- v místě těžiště zavěs trojúhelník na nit - protáhni těžištěm nit, dole udělej uzlík, podrž a vyfoť (pokud si rýsoval(a) přesně, bude trojúhelník v rovnovážné poloze)
- Vlastnosti těžnic
- učebnice 171/8 - přenést trojúhelník do sešitu, narýsovat a doplnit tabulku
- zapsat do sešitu str. 172 nahoře
- Souřadnice
- urči souřadnice jednotlivých bodů - po vyplnění nech zkontrolovat a výsledek vyfoť
- rysava.websnadno.cz/matematika_5.roc/souradnice_bodu5.htm
- Opakování (rozměry jsou v metrech)
Úkoly na odevzdání (čtvrtek 28.5. 2020)
- praktická úloha (trojúhelník na niti)
- vlastnosti těžnic (obrázek, tabulka a zápis)
- souřadnice
- obsah šedé plochy
MATEMATIKA - čtvrtek 21. 5. 2020
- Rýsování - slovní úlohy
- učebnice 167/3 - narýsuj podle zadání (1km=1cm)
- učebnice 169/9 - narýsuj do sešitu a změř poloměr kružnice vepsané (10m=1cm)
- Těžiště a těžnice trojúhelníku
- podívej se na následující video www.youtube.com/watch?v=GlL-AcKQpMw a narýsuj podle návodu trojúhelník, těžnice a těžiště
- do sešitu zapiš modré rámečky z učebnice na str. 170
- Opakování dělení desetinných čísel
- abychom nezapomněli počítat, tak vypočítej následující dělení (výsledek počítej na dvě desetinná místa) a nezapomeň na zkoušku správnosti
- 12,453 : 0,42 =
- 549,023 : 6,5 =
- 6 780 : 8,4 =
- Vyřeš křížovku
Úkoly na odevzdání (neděle 24.5. 2020)
- rýsování 167/3 a 169/9
- zápis + obrázek těžnice a těžiště
- opakování desetinných čísel
- křížovka
MATEMATIKA - úterý 19. 5. 2020 V aplikaci Umíme to je další úkol! (6.A, 6.B)
- Rýsování
- učebnice 167/2 - narýsuj podle zadání a sestroj kružnici opsanou
- pokud si nevíš rady, podívej se znovu na video: www.youtube.com/watch?v=GuH7ITzhnTk
- Kružnice vepsaná trojúhelníku
- podívej se na následující video: www.youtube.com/watch?v=bi0L1brZtM4
- narýsuj podle návodu do sešitu a zapiš modré odstavce z učebnice strana 168+169
- zapiš postup konstrukce kružnice vepsané ze strany 168 v učebnici
- Urči souřadnice bodů
- urči souřadnice jednotlivých bodů - po vyplnění nech zkontrolovat a výsledek vyfoť rysava.websnadno.cz/matematika_5.roc/souradnice_bodu1.htm
- pokud potřebuješ poradit, podívej se na video (od 4:20 minuty) www.youtube.com/watch?v=Yz9H_55V6pI
- Slovní úloha
Úkoly na odevzdání (čtvrtek 21.5. 2020)
- rýsování 167/2
- zápis + obrázek
- souřadnice bodů
- slovní úloha
MATEMATIKA - čtvrtek 14. 5. 2020 V aplikaci Umíme to je další úkol! (6.A, 6.B)
- Rýsování
- učebnice 165/3 - narýsuj podle zadání a napiš odpověď
- Soustava souřadnic
- učebnice 165/7 - najdi jednotlivé body, které tvoří trojúhelník (urči o jaký typ trojúhelníku jde)
- souřadný systém si můžeš vytisknout - souřadný systém 4x spsos.webnode.cz/matematika/matematika-zs/ukazky/
- Kružnice opsaná trojúhelníku
- podívej se na následují video www.youtube.com/watch?v=GuH7ITzhnTk
- narýsuj podle návodu do sešitu a zapiš modré odstavce z učebnice strana 166+167
- Kombinovaná úloha - Bermudský trojúhelník
- učebnice 165/5
- na mapách Google www.google.cz/maps najdi Bermudské ostrovy,
- schovej boční panel a kolečkem na myši uprav pohled tak, abys viděl(a) všechny části Bermudského trojúhelníku (v učebnici jsou vyjmenované)
- dále za pomoci výstřižku zkopíruj do malování spoj jednotlivé body Bermudského trojúhelníku přímkami (např. červenou barvou)
- obrázek společně s odpovědí odešli na WhatsApp (za obrázek bude známka do informatiky) nebo ze školního emailu na adresu salusovaj@2zsroudnice.cz
- ukázka, jak by mohl obrázek vypadat spsos.webnode.cz/matematika/matematika-zs/prilohy/#pha-b-ov-jpg
Úkoly na odevzdání (neděle 17. 5. 2020)
- rýsování 165/3
- soustava souřadnic
- kružnice opsaná
- Bermudský trojúhelník
MATEMATIKA - úterý 12. 5. 2020
- Dopočítávání úhlů v trojúhelníku
- učebnice 161/8 - doplň velikosti vyznačených úhlů v jednotlivých trojúhelnících
- nezapomeň, že součet úhlů v trojúhelníku je 180°a u vedlejších úhlů je součet také 180° v úlohách d) e) a f) to využiješ
- Trojúhelníková nerovnost
- nezapomeň na zjednodušenou pomůcku: Trojúhelník lze sestrojit pokud je součet dvou nejkratších stran větší než délka třetí strany
- učebnice 163/2 - vypracuj do sešitu, zapiš vždy příklad, který to potvrzuje (např. 6+7 > 8),
- podtrhni modře, které mohou vyjadřovat strany trojúhelníka a červeně, které ne
- Třídění trojúhelníků
- podívej se na následující video www.youtube.com/watch?v=dEEAcNRyMr8 (5:30 min.)
- udělej zápis do sešitu - učebnice str. 164 (nákresy i zápis)
- Opakování - Co už známe z geometrie (1. stupeň)
- v následujícím cvičení jsou opakovací otázky, až jich 9 zodpovíš správně odkryješ obrázek, u obrázku najdeš informace - první větu napiš do sešitu (nebo ke snímku do WhatsAppu)
- www.skolasnadhledem.cz/game/3311
Úkoly na odevzdání (čtvrtek 14. 5. 2020)
- 161/8
- 163/2
- zápis
- opakování (snímek obrazovky a větu)
MATEMATIKA - čtvrtek 7. 5. 2020
- Opakování sčítání a odčítání úhlů
- přepiš do sešitu a vypočítej
- Dopočítání třetího úhlu v trojúhelníku
- učebnice 160/6 vypracuj do sešitu (zápis příkladu a výpočet)
- zapisuj ve tvaru 180-(40+60) = 180-100 = 80
- Trojúhelníková nerovnost
- na následujícím odkazu je video, které vysvětluje trojúhelníkovou nerovnost
- po vysvětlení (asi 2:20) si video zastav a opiš vše do sešitu (i obrázky), pak pokračuj ve videu až do konce www.youtube.com/watch?v=HateJZ-Fy7Q
- pokud to ještě není jasné, můžeš se podívat na další video (nepovinné) www.youtube.com/watch?v=OHM6BIMryVQ
- Speciální úloha
- na následujícím odkazu najdeš skládačku www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=0c9f545a2044
- jaký obsah má paleta barev, jestliže vím, že malý obdélník má rozměry 2 cm a 3 cm
- zjisti kolik pravoúhlých trojúhelníků bychom získali rozdělením jednotlivých malých obdélníků na dvě části (úhlopříčkou) a jaký obsah by měl jeden trojúhelník
- sestavený obrázek vyfoť i s časem (pod obrázkem) a pošli společné s obsahy a počtem pravoúhlých trojúhelníků
Úkoly na odevzdání (neděle 10. 5. 2020)
- sčítání a odčítání úhlů
- 160/6 (dopočítání úhlů)
- zápis - trojúhelníková nerovnost
- speciální úloha
MATEMATIKA - úterý 5. 5. 2020
- Opakování krychle a kvádru
- v tomto testu je celkem 12 příkladů, několik úloh je podobných těm, které jsme počítali, ale některé vyžadují zamyšlení (nelze jen použít vzoreček)
- jednotlivé příklady si zapiš a vypočítej do sešitu (bude se odevzdávat zápis v sešitě a celkové hodnocení testu) www.skolasnadhledem.cz/game/5239
- Trojúhelník
- zápis do sešitu - nadpis: Úhly v trojúhelníku (učebnice str. 158) - zapsat do sešitu odstavce na této straně: Název trojúhelník .. + obrázek + Ty budeme nazývat vnitřní úhly..
- učebnice str. 160 - modrý rámeček (Součet vnitřních úhlů v …..)
- Praktický úkol
- narýsuj na volný list papíru 2 stejné trojúhelníky KLM, které budou mít rozměry stran 8 cm, 7 cm a 5 cm, jejich úhly označ obloučkem a vybarvi (v obou trojúhelnících stejně - u vrcholu K červeně, u L modře a u M zeleně)
- oba trojúhelníky vystřihni, u jednoho trojúhelníku odtrhni vrcholy s úhly a sestav je stejně jako v učebnici 160/4, potom nalep do sešitu
- Opakování sčítání a odčítání úhlů
- pro zopakování sčítání a odčítání úhlů se podívej na následující video, ve kterém jsou počítané příklady, snaž se je spočítat samostatně do sešitu a následně zkontrolovat podle videa, sčítání a odčítání začíná od 11 minuty tohoto videa (je to asi na 4 min)
- www.youtube.com/watch?v=ITyFVCvxIHs
Možnost dalšího procvičení sčítání a odčítání: www.geogebra.org/m/EybAJQ3z
Úkoly na odevzdání (čtvrtek 7. 5. 2020)
- úlohy v sešitě + celkové vyhodnocení testu
- zápis nové látky v sešitě
- praktický úkol (nalepený v sešitě)
- příklady z videa
MATEMATIKA - čtvrtek 30. 4. 2020
- Opakování sítě kvádru
- podle následujícího návodu slep z tvrdého papíru kvádr, v dalším odkazu máš na něj i šablonu, kterou můžeš použít
- návod: www.youtube.com/watch?v=3oOgdLhOQMk&feature=youtu.be (hrany si naznačte příborovým nožem, aby se lépe a přesněji ohýbaly)
- šablona: www.polyhedra.net/pdf/rectangular_prism.pdf
- Slovní úloha
Jakou hmotnost bude mít kámen tvaru kvádru o rozměrech 35 cm, 0,6 m a 1,5 dm, když víme, že hustota kamene je 2,7 g na 1 cm3. Kolik takových kamenů můžeme naložit na vozík, který má nosnost 600 kg?
- ukázka řešení podobné úlohy: spsos.webnode.cz/matematika/matematika-zs/prilohy/
- Krychle a kvádr v praktických úlohách
- Čínské (grafické) násobení
- čínské násobení je velmi názorné, na následujícím videu je ukázán postup
- www.youtube.com/watch?v=mZC3mnfUQzA
- www.youtube.com/watch?v=e-ZidpPibeo
- vyzkoušej tímto způsobem vypočítat příklady a zkontroluj postupem, který znáš
11 . 23 = 14 . 32 = (do sešitu)
- zeptej se rodičů a popřípadě sourozenců, zda tento postup znají (v případě, že ho neznají, můžeš jim ho předvést)
Úkoly na odevzdání (neděle 3. 5. 2020)
- model kvádru
- slovní úloha v sešitě
- krychle a kvádr v praktických úlohách
- čínské násobení
MATEMATIKA - úterý 28. 4. 2020
- Opakování sítě kvádru
- můžeš si zopakovat na videu pro 5. ročník: www.youtube.com/watch?v=oFhTPlnmcgw
- na volný list papíru narýsuj síť kvádru a = 5 cm, b = 3 cm, c = 10 cm
- pro orientaci se můžeš podívat na obrázek: spsos.webnode.cz/matematika/matematika-zs/prilohy/
- Výpočet strany krychle z jejího povrchu
- podívej se na video a poznámky si zapiš do sešitu, jsou tam i příklady, na kterých si to vyzkoušíš a následně zkontroluješ www.youtube.com/watch?v=B_E_ilNE6XE&t=112s
- vypočítej hranu (stranu) krychle, která má povrch 96 dm2
- Slovní úloha (vypracuj do sešitu)
Nádrž by měla mít objem 140 litrů. Dno nádrže může mít rozměry 35 cm a 50 cm. Jak musí být nádrž vysoká a kolik m2 plechu bude potřeba na její výrobu?
- Geometrické útvary - opakování (křížovka) www.skolasnadhledem.cz/game/3839
- vyplněnou křížovku vyfoť a pošli
- Úloha k zamyšlení Z kolika kvádrů je složená krychle na obrázku, pokud víš, že jsou všechny kvádry stejně veliké?
Úkoly na odevzdání (čtvrtek 30.4. 2020)
- síť kvádru
- zápis a výpočet krychle
- slovní úloha
- křížovka
- úloha k zamyšlení (jen výsledek)
MATEMATIKA - čtvrtek 23. 4. 2020
- Opakování převodů jednotek objemu
- na následujícím odkazu, který už znáš, si nastav 10 příkladů a pouze jednotky objemu
- www.zsvltava.cz/fyzika/prevody/#
- Výpočet neznámého rozměru kvádru
- narýsuj do sešitu následující tabulku a doplň chybějící hodnoty
- vzor postupu - Určení neznámého rozměru kvádru 1:
- spsos.webnode.cz/matematika/matematika-zs/prezentace/
- Slovní úloha
- následující slovní úlohu vyřeš do sešitu (nezapomeň na nákres, výpočty a odpověď)
- Do nádoby tvaru kvádru s rozměry dna 90 cm a 30 cm jsme nalili 135 litrů vody, do jaké výšky bude sahat voda?
- posílám též odkaz na slovní úlohu, kterou jsme řešili společně na online matematice (Určení neznámého rozměru 2)
- spsos.webnode.cz/matematika/matematika-zs/prezentace/
- Slovní úloha - opakování
- vypracuj také do sešitu - zapiš pouze výpočty (sestavený příklad) a výsledky výrazně označte výsledek
Úkoly na odevzdání (neděle 26. 4. 2020)
- převody jednotek objemu (internet)
- tabulka
- slovní úloha
- slovní úloha - opakování
MATEMATIKA - úterý 21. 4. 2020
- Opakování krychle a kvádru (výpočty)
- na následujícím odkazu: https://www.skolasnadhledem.cz/game/3361
- vyhodnocení vyfoť a pošli
- Rýsování kvádru
- na volný list papíru narýsuj cvičení z učebnice 190/3 (budou to tři kvádry)
- sestrojení obrazu kvádru je popsáno v učebnici str. 189-190
- konstrukce byla popsaná i na videu z minulého týdne
- Slovní úloha - do sešitu vyřeš následující úlohu (nezapomeň na náčrtek)
Za jak dlouho se naplní bazén tvaru kvádru o rozměrech 3,5 m, 2,2 m a 1,3 m, jestliže za 1 vteřinu nateče 2,8 litrů vody? Kolik Kč by stálo naplnění bazénu vodou, jestliže víme, že 1 m3 vody stojí v Roudnici 104 Kč?
- ukázka řešení podobné úlohy: https://spsos.webnode.cz/matematika/matematika-zs/prezentace/
Poznámka: 1 m3 se dříve říkalo 1 kubík - kubický metr (často se používá i dnes)
- Opakování převodů jednotek objemu
- na následujícím odkazu: https://www.skolasnadhledem.cz/game/3347
- celkové vyhodnocení vyfoť a pošli
Úkoly na odevzdání
- opakování krychle a kvádru
- rýsování kvádru
- slovní úloha
- převody objemu
MATEMATIKA - čtvrtek 16. 4. 2020
- Opakování převodů jednotek objemu
- na následujícím odkazu, který už znáš, si nastav 10 příkladů a pouze jednotky objemu
- www.zsvltava.cz/fyzika/prevody/
- nech zkontrolovat a výsledek vyfoť a pošli (správně, špatně, úspěšnost, známka)
- Výpočet povrchu a objemu (do školního sešitu)
- v následujícím zadání počítej povrch a objem, nezapomeň, že všechny rozměry musí být ve stejných jednotkách, pak teprve můžeš dosadit do vzorce
- kvádr: a = 25 dm, b = 0,8 m, c = 122 cm (výsledek bude v největších jednotkách)
- Slovní úloha
- do školního sešitu udělej náčrtek, výpočet - nezapomeň na jednotky a na slovní odpověď
Vypočítej kolik hektolitrů vody je třeba napustit do bazénu o šířce 2,8 m, délce 35 dm a hloubce 1,2 m, jestliže chceme vodu do výše 80 cm.
- vzorový příklad najdeš v prezentaci spsos.webnode.cz/matematika/matematika-zs/prezentace/
- Logická úloha (nepočítá se do klasifikace, ale jsou to plusové body)
- v této úloze si vyzkoušíš svoji pozornost a početní dovednosti
- POZOR je to příklad s několika záludnostmi
Úkoly na odevzdání
- převody objemu (10 příkladů s vyhodnocením)
- povrch a objem kvádru
- slovní úloha
- logická úloha (stačí napsat pouze výsledek)
MATEMATIKA - úterý 14. 4. 2020
- Opakování převodů jednotek objemu
- Třídění převodů: https://www.skolasnadhledem.cz/game/3347
- Vyber správné řešení: https://www.skolasnadhledem.cz/game/2941
- Odvození vzorce krychle a kvádru (podívej se následující videa)
- Odvození vzorce krychle https://www.youtube.com/watch?v=gR12GCOIp8s (7 min)
- Odvození vzorce pro kvádr: https://www.youtube.com/watch?v=1GsdPSvDS30 (5 min)
- Vypočítej povrch a objem (nezapomeň ve výsledku zapsat i jednotky)
- krychle a = 7,8 dm
- kvádru a = 5,6 m, b = 8,2 m, c = 6,9 m
→ zápis výpočtu podle vzoru https://spsos.webnode.cz/matematika/matematika-zs/prilohy/#!
- Slovní úlohy na povrch kvádru (opakování z 5.ročníku) - postupuj podle pokynů v následujícím videu (cca 6 min každé), slovní úlohy zapisuj do sešitu
- truhly https://www.youtube.com/watch?v=eczplq5bggU
- bazén https://www.youtube.com/watch?v=-AGWyhnrc44
Úkoly na odevzdání
- Převody (výsledky dvou cvičení)
- povrch a objem krychle a kvádru
- slovní úlohy (truhly a bazén)
MATEMATIKA - úterý 7. 4. 2020
- Opakování převodů jednotek objemu (hl, l, dl, cl, ml) - pokud si tyto převody nepamatuješ, můžeš si je zopakovat https://spsos.webnode.cz/matematika/matematika-zs/prilohy/
Na následujícím odkazu ze seznamu cvičení vyber: Jednotky duté míry a Jednotky duté míry (A)
- https://www.onlinecviceni.cz/exc/pub_list_exc.php?id=4009&action=show#selid
- vypracuj, dej zkontrolovat, výsledek vyfoť a pošli
- Další jednotky objemu
zapiš do sešitu z učebnice str. 184 - modrý rámeček (jednotky objemu) a na stránce dole další modrý rámeček
- Procvičování jednotek objemu
Na následujícím odkazu nastav test Převody jednotek objemu podle obrázku, dej spustit test, doplň a klikni vyhodnotit test, potom vyfoť i se známkou
https://nove.procvicuj.cz/www/matematika/prevody_jednotek/prevody_jednotek.php
- Podívej se na následující video (nejdříve celé) a pak do sešitu narýsuj krychli ABCDEFGH (a=6 cm) podle návodu (video si můžeš zastavovat podle potřeby)
- https://www.youtube.com/watch?v=QzVLOjKTl5Q
- k obrázku si zapiš vzorec pro povrch (už známe nebo učebnice str. 186) a pro objem V=a.a.a
→ podobně narýsuj kvádr (a=6 cm, b=4 cm a c=4cm) - nezapomeň, že rozměr b musíš krátit pod úhlem 45° na polovinu (jako v předchozím videu)
→ k obrázku kvádru také zapiš vzorec pro výpočet povrchu (už známe nebo učebnice str. 187) a pro objem V=a.b.c
- Vypočítej povrch a objem krychle a kvádru, které si narýsoval(a).
- pokud nevíš jak, podívej se na řešený příklad
- https://spsos.webnode.cz/matematika/matematika-zs/prilohy/#!
Úkoly na odevzdání (termín odevzdání pátek 10.4.)
- Jednotky duté míry
- jednotky duté míry (A)
- procvičování jednotek objemu
- krychle a kvádr (narýsované) + napsané vzorce
- výpočet povrchu a objemu krychle a kvádru
MATEMATIKA - čtvrtek 2. 4. 2020
- než začneš dnešní matematiku, prosím vyplň anketu - jsou tam 3 otázky - slouží pro mě, abych věděla, jak děláte úkoly z matematiky a jestli se budete moci účasnit videovýuky (cca 1x týdně)
https://spsos.webnode.cz/matematika/matematika-zs/anketa-2/
- Kontrolní cvičení
- Největší společný dělitel čísel: https://www.skolasnadhledem.cz/game/3285
- Nejmenší společný násobek: https://www.skolasnadhledem.cz/game/3286
- pouze celkové hodnocení z tohoto cvičení vyfotit a poslat
- Opakování převodů jednotek délky a obsahu
- pokud si nepamatuješ, tak na to mrkni než začneš toto cvičení
- Na následujícím odkazu najdete procvičování převodů, po načtení stránky nastavte testování: do políčka Příkladů zadejte 10, klikněte na hmotnost (bude neaktivní), klikněte na obsah (bude aktivní) a nakonec klikněte na nové zadání - https://www.zsvltava.cz/fyzika/prevody/#
- zadání vypracujte a dejte vyhodnotit (ukáže vám to případné chyby),
- vyhodnocení vyfotit a poslat
- Osová souměrnost
- na volný list papíru A4 (velikost velkého sešitu) na šířku narýsujte stromek dle předlohy https://spsos.webnode.cz/matematika/matematika-zs/ukazky/
- přenes v osové souměrnosti, rýsuj přesně a nezapomeň, že pomocné čáry rýsujeme čárkovaně - po dokončení vyfoť
Úkoly na odevzdání (termín odevzdání 5.4. 2020)
- největší společný dělitel (celkové hodnocení)
- nejmenší společný násobek čísel (celkové vyhodnocení)
- převody jednotek (vyhodnocení)
- osová souměrnost
MATEMATIKA - úterý 31. 3. 2020
- Najděte nejmenší společný násobek čísel - nedávejte vyhodnotit https://gymmoldava.sk/ICV/CELYWEB/1/delitelnost/nsn.htm
- vyfotit a poslat (pokud něco nevíš, podívej se znovu na video ze čtvrtka)
- Čísla soudělná a nesoudělná - nová látka
- zapište do školního sešitu z na následujícím odkazu (i s příklady) https://www.matematikasestka.wz.cz/soudelna.html
- narýsuj do sešitu následující tabulku a urči, která z čísel jsou soudělná (S) a která nesoudělná (N)
- Opakování - počítání s desetinnými čísly (do školního sešitu)
Úkoly na odevzdání (termín odevzdání čtvrtek 2. 4. 2020)
- nejmenší společný násobek čísel - tabulka
- tabulka soudělná a nesoudělná čísla
- desetinná čísla
MATEMATIKA - čtvrtek 26. 3. 2020
- Najděte největšího společného dělitele čísel - nedávejte vyhodnotit https://gymmoldava.sk/ICV/CELYWEB/1/delitelnost/NSD.htm
- vyfotit a poslat
- pokud si nebudeš vědět rady, podívej se znovu na video z úterý
- Násobky čísel 147/1 - do školního sešitu
- Nejmenší společný násobek čísel - nová látka
- zapiš do sešitu nadpis a modrý rámeček z učebnice na straně 147
- podívej se návodné video https://www.youtube.com/watch?v=XK3sl899p24 (cca 3 minuty)
- zkus najít nejmenší společný násobek n(12,30) n(30,60) n(56,80)
- v dalším videu začíná nová látka od 4 do 8 minuty, dál pak jsou řešené příklady, které zkus řešit samostatně (pozastavíš si video), nebo si pustíť další vzorový příklady (dokud Ti to nebude jasné) - zapisuj do sešitu https://www.youtube.com/watch?v=9cObtmnhBgc
- nová látka je i v učebnici na straně 148 (nejmenší společný násobek) a na straně 151 (nejmenší společný dělitel)
- Opakování - násobení a dělení desetinných čísel (do školního sešitu)
Úkoly na odevzdání (nejpozději do neděle)
- největší společný dělitel čísel (bod 1) - tabulka
- v sešitě násobky (bod 2), zapsané vzorové příklady z videa (D - největší společný dělitel, n-nejmenší společný násobek)
- opakování násobení a dělení desetinných čísel
Další odkazy s probíranou látkou: https://www.matematikasestka.wz.cz/delitel.html
MATEMATIKA - úterý 24. 3. 2020
- Nalezení všech dělitelů - zkráceno (velmi rychlé) https://www.youtube.com/watch?v=Dj2QJChsVlE
- najdi všechny dělitele čísel 250, 300 a 180 - do školního sešitu
- učebnice 150/1 - narýsuj do školního sešitu (vyznač barevně)
- Největší společný dělitel čísel - nová látka
- zapiš do sešitu modrý odstavec z učebnice str. 150
- největší společný dělitel značíme D(12,30)=
- podívej se na návodné video (je na 18 min., ale dnes si pustíš pouze 4 min., zbytek si necháme na další vyučování) https://www.youtube.com/watch?v=9cObtmnhBgc
- podle shlédnutého videa najdi největší společný dělitel čísel: D(12, 30) D(15,45) D(18,27) D(24,80) - vypracuj do školního sešitu
- Opakování: sčítání a odčítání desetinných čísel - přepište do sešitu a vypočítejte
Úkoly na odevzdání (nejpozději do čtvrtka)
- z dnešního vyučování budeš fotit sešit - stránku, poř. dvojstránku s vypracovanými úkoly (1. dělitelé čísel, 2. cvičení 150/1, 3. zapsaný odstavec, 4. největší společní dělitelé zadaných čísel, 5. opakování sčítání a odčítání desetinných čísel)
MATEMATIKA - pátek 20. 3. 2020
- než začneš dnešní matematiku, prosím vyplň anketu - jsou tam 4 otázky (slouží pro mě, abych věděla jestli je učivo srozumitelně a dostatečně vysvětlené, jestli je dostatek příkladů a jak dlouho vám to trvá) https://spsos.webnode.cz/matematika/matematika-zs/
- Hledání dělitelů - v následujícím videu bude vysvětlen postup při určování dělitelů zadaného čísla
https://www.youtube.com/watch?v=pwyG1phQbfc
- Najdi všechny dělitele čísel 40, 80, 100, 200 - zapiš do školního sešitu (zápis a postup použij stejný jako ve videu)
- Dále si to procvičíme v následujících cvičeních
Čísla a jejich dělitelé: https://www.skolasnadhledem.cz/game/3289
Kolik dělitelů má číslo: https://www.skolasnadhledem.cz/game/3290
Úkoly na odevzdání (3)
- vyfoť v sešitě, jaké si našel dělitele zadaných čísel
- internet (procvičování) - následující cvičení udělej na počítači a pouze celkové vyhodnocení vyfoť a pošli (při focení udělej záběr celé obrazovky, tak abych viděla jak příkazový řádek (nahoře určuje cvičení) tak i spodní lištu (datum a čas)
MATEMATIKA - čtvrtek 19. 3. 2020
- Dělitelnost přirozených čísel - rychlé opakování (zjistíš co si pamatuješ a co ne)
https://www.skolasnadhledem.cz/game/3287
- na konci kvízu je obrázek, pokud na něj klikneš jsou tam další informace
- Rozklad čísla na součin prvočísel - opakování ze včerejší hodiny
- pro zopakování se podívej na toto video (cca 2 min.) https://www.youtube.com/watch?v=zB1_3dYCfsY
- rozlož čísla na součin prvočísel: 80, 90, 140, 150 (do školního sešitu)
- Pozn. někde se možná setkáte s názvem rozklad čísel na součin prvočinitelů - je to totéž)
- Na odkazu níže je tabulka. U prvních šesti čísel určete, jaké dělitele mají zadaná čísla (do tabulky pod dělitele zapište A jako ano, N jako ne)
https://gymmoldava.sk/ICV/CELYWEB/1/delitelnost/znakydelitelnosti.htm
- vyplněnou tabulku vyfoť, tak, aby byla vidět spodní lišta s datumem a časem a odešli přes WhatsApp
Úkoly na odevzdání (2)
- tabulka z předchozího příkladu
- vyfoť v sešitě rozložená čísla 80, 90, 140, 150
- na Umíme to je další úkol (pokud nemáte hotové ještě předchozí úkoly, můžete udělat ještě jsem je nehodnotila)
MATEMATIKA - středa 18. 3. 2020
Rozklad čísla na součin prvočísel- nové učivo
- podívej se na následující video (cca 16 minut), zopakuješ si znaky dělitelnosti (což jsme dělali ještě společně), potom budeš rozkládat čísla na součin prvočísel
- během sledování videa si ho můžeš zastavit (cca12 minuta) a zkusit další příklady samostatně a pak teprve zkontrolovat
https://www.youtube.com/watch?v=94dBCk-lAbs
- nová látka je i v učebnici na str. 145
Úkoly na odevzdání (3)
- rozlož na součin prvočísel čísla: 32, 64, 45 - vypracuj do školního sešitu - vyfoť a pošli
- internet (opakování dělitelnosti) - následující cvičení udělej na počítači a vyhodnocení vyfoť a pošli (při focení udělej záběr celé obrazovky, tak abych viděla jak příkazový řádek (nahoře určuje cvičení) tak i spodní lištu (datum a čas)
https://www.skolasnadhledem.cz/game/3281
https://www.skolasnadhledem.cz/game/3282
Pozn. Video i zadaná cvičení lze spouštět pouhým kliknutím na odkaz. Pokud by odkaz nefungoval, zkopírujte odkaz a vložte do příkazového řádku (nahoře).